Voeding: kracht, gewicht, vocht, herstel, balans

Wat was er met Froome’s Tour gebeurd als hij bij de klim naar d’Huez geen gelletje had laten halen door Richie Porte? We zullen het nooit weten. Alberto Contador verloor 2 jaar daarvoor zijn Tour de France definitef door een hongerklop op de Galibier. Voeding en hydratatie: de beste vriend én vijand van elke fietser; van elk niveau. Sportvoedingsdeskundige Arjan de Zeeuw geeft zijn visie op dit thema, deze keer met name voor ‘overwinterende’ wielrenners onder ons.

Het wordt kouder, wat dan?

Als het weer vroeger donker wordt daagt een voor veel wielrenners dramatische fase: op de weg wordt niet gereden. Een deel pakt de MTB, de rest ‘wacht lijdzaam af’ tot het nieuwe seizoen. Maar juist in deze periode kan de wegfietser wel degelijk beter worden; zich focussen op doelstellingen om in het nieuwe wegseizoen sterker te zijn. Hoe? Wat? Waarom? Welke kans ligt hier voor jou?

Arjan de Zeeuw

Arjan is een gedreven sportvoedingsinstructeur, een fanatiek fietser en distributeur van Herbalife. Dit merk, dat in benadering en uitstraling een ‘revival’ kent, heeft onder de naam ‘24’ een uitstekende productcollectie sportvoeding, die gebruikt wordt door grootheden als Christiano Ronaldo, Taeke Taekema, Jacco Verhaeren en bijvoorbeeld de profs van Ajax, PSV en Vitesse. Specifiek de combinatie van fanatiek fietser én voedingsdeskundige maakt de visie Arjan voor lezers van Wereld voor Fietsers interessant. We vroegen naar zijn adviezen voor de wielrenner ‘off season’.

Herfst/winter: your job to do

Arjan: “Hoe gebruik jij de winterperiode? Wat heb jij te doen? In vorm komen, in vorm blijven of presteren? Dit is dé periode om hierin je visie te ontwikkelen en je koers te verleggen of te versterken. Op gewicht blijven of komen is voor veel fietsers een thema.

Maar de herfst/winterperiode kan juist ook aangewend worden om in vorm te blijven!”

Arjan ziet rond dit thema in grote lijn 4 typen renners. Voor elk een verhaal plus visie.

Type 1: Wielrenner die rust

Voor een groep wegfietsers is de herfst en winter een soort (gedwongen) rustperiode. Op zich goed voor je lichaam om te herstellen en je lichaam weer in balans te brengen. Veel renners die in februari/maart beginnen met trainen en/of koersen ontwikkelen in de winter ‘opeens’ allerlei kwaaltjes. Te denken valt aan griep, holteontstekingen, verkoudheid en dergelijke. In de winterperiode komt het lichaam vaak tot rust door de mindere inspanning. Het lichaam hoeft niet meer te presteren en gaat werken aan zijn herstel. Dit betekent dat de weerstand terugloopt. Wanneer de fietser zijn lichaam goed onderhoudt, het laat herstellen door rust en de juiste voeding geeft, kom hij goed door deze periode heen. Precies in de rustperiode is het voor de fietser heel belangrijk om op voeding te focussen. Dit geldt ook voor de rustfases tijdens zware trainingperioden of tussen de wedstrijden in het koersseizoen. Veel renners letten wel op hun voeding gedurende HET seizoen, maar minder in de herfst/winter. Let in deze periode vooral op aanvullen met extra vitaminen; meer dan de ‘gemiddelde’ sporter om klachten die met weerstand te maken hebben, voor te zijn. Twee weken ziekte kunnen een behoorlijke streep door de voorbereiding van het nieuwe seizoen zijn. Arjan kan als sportcoach met persoonlijk advies helpen om fit de winter door te komen, waarmee een ideale herstel- en voorbereidingsperiode wordt geraliseerd.

Voedingsdvies herstelprogramma: Formula1 Sport (voedingsshake) met als aanvulling Herbalifeline (visolie), Rose-ox (‘R’ in maand), multivitaminen, vezels, kruiden.

Type 2: kracht/inhoud

Dan heb je wielrenners die meer op kracht en inhoud gaan trainen gedurende de herfst/winter. Hiermee verlegt de fietser de focus van duur naar kracht of het bijhouden van de conditie. Ook hiervoor zal hij het eetpatroon moeten aanpassen. Zeker als hij op kracht en interval (spinning / core stability) traint. Spinning helpt om ‘sterk’ uit de winter te komen, met name als je ook voldoende (herstel)voeding tot je neemt. Krachttraining vraagt andersoortige voeding dan duurtraining; een essentieel verschil tussen een meer op eiwit (kracht) gerelateerde training en een koolhydraat (endurance) gerelateerde training.

Voedingsadvies kracht/power: Formula 1 Sport (voedingsshake), Hydrate (spinning) en Rebuild Strength (herstelshake).

Type 3: nu MTB of cross

De 3e groep renners stapt van hun roadbike af en gaat verder op de mountain- of cross-bike. Voor deze groep is het heel belangrijk om goed gehydrateerd te blijven, ondanks dat het vaak koud is in deze periode. Toch verdamp je veel vocht in de kou, bij inspanning uiteraard, maar ook bijvoorbeeld door uitademing.; veel meer dan je wellicht op het eerste gezicht merkt. Je longen hebben het zwaar te verduren in deze koudere periode. De koude(re) lucht die je inademt moet ook verwarmd worden. Dit kost energie en vraagt ook veel van je uithoudingsvermogen / energiehuishouding. Je lichaam moet presteren, hydrateren, verwarmen en zich voeden. De bescherming van je longen / ademhalingsorganen kan door supplementen opgevangen worden. Dit geldt ook voor astmatische sporters of voor hen die problemen met de ademhaling hebben (bij een hoogtestage, fietsen in de bergen).

Voedingsadvies prestatie: hele lijn van Herbalife24 behoort tot de mogelijkheden, aanvulling van supplementen Schizandra+ (luchtwegen), Herbalifeline (visolie), multivitaminen, vezels en kruiden.

Type 4: afslanken nodig

De laatste groep is die van fietsers die wat overgewicht hebben. De winter is de ideale periode om op gewicht / in balans te komen, zodat je op gewicht in de lente op de fiets stapt. Hiervoor werkt Arjan met een speciaal afslankprogramma voor sporters om richting de start van het nieuwe seizoen op een gezonde en makkelijke manier afgeslankt te zijn. Op een evenwichtige wijze. Dit houdt dus in: geen overmatig dieet, niet crashen, uithongeren of een andere destructieve methode van afslanken.

Voedingsadvies afslanken: 2 x F1 shake, Vezels en Kruiden, Multivitaminen, Thermojetics

 

Rules of engagement

Stelregel 1 Alles draait om balans, herstel en rust

Stelregel 2 Hoe meer je traint, hoe meer je eet!

Stelregel 3 Input = output! Wat je erin stopt, komt er ook weer uit. Als de voeding kwalitief hoog is, zullen de prestaties er ook naar zijn.

Stelregel 4 Er is nog veel winst te halen uit voeding.

 

www.arjandezeeuw.nl

 

 

online edities | NL | Wereld voor fietsers

recente publicaties | NL | Wereld voor fietsers

ONZE NIEUWSBRIEF

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, zodat we jou op de hoogte kunnen houden!

MAIL ONS

CONTACT

We travel!
Office in Amsterdam


Tel: +31 641 8844 93


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.